
Jaguar Mark I 2.4 1956
Cena: 49 900 złotych
Historia Jaguara Mark I, a właściwie modelu 2.4 Litre, sięga początku lat 50-tych. Powojenny brytyjski rynek wykazywał spore zapotrzebowanie na średniej wielkości luksusowego sedana, który stanowiłby alternatywę dla Humberów, aut pokroju Standard Vanguard czy Rover P4. Jaguar oparł swoją konstrukcję na nowopowstałych, nowoczesnych silnikach R6 o pojemnościach 2.4 oraz 3.4 litra.
Mark I był pierwszym samochodem, który opuszczał fabrykę Jaguara z samonośnym nadwoziem. Niezwykle rozbudowane jak na tamte lata było przednie, niezależne zawieszenie, składające się z podwójnych wahaczy, sprężyn, teleskopowych amortyzatorów oraz drążka stabilizatora. Cały wózek został zamontowany na gumowych poduszkach, co było niezwykle nowoczesnym rozwiązaniem w latach 50-tych. Zawieszenie tylne stanowiło uproszczoną wersję układu ze sportowego modelu D-Type. Tak zestawiony układ powodował, że auto zachowywało się niezwykle stabilnie przy większych prędkościach. Wnętrze samochodu to klasyka w wykonaniu Jaguara z tamtych lat. Zegary zostały umieszczone centralnie na desce pomiędzy kierowcą, a pasażerem co pozwoliło na znaczne oszczędności w produkcji samochodów na rynki z kierownicą po lewej, jak i po prawej stronie. Samochód był sprzedawany wersji standardowej lub specjalnej z dodatkowym wyposażeniem opcjonalnym, które obejmowało obrotomierz, nagrzewnicę, spryskiwacze, lampy przeciwmgielne i zapalniczkę. Niezależnie od wybranej opcji, klient otrzymywał samochód z wnętrzem pokrytym wysokiej jakości skórą oraz deską wykonaną z drewna orzechowego.
Samochód oferowany przez Classic Parts stanowi bardzo dobrą bazę do renowacji. Jest to pojazd z rynku brytyjskiego, nigdy nie rejestrowany w Polsce. Wykazuje się oryginalnością i kompletnością, co w przypadku auta, które ma dziś 60-lat stanowi rzadkość. Samochód wymaga renowacji blacharskiej, jednak stan poszczególnych elementów takich jak chromy, drewno, czy skóra pozwalają na zachowanie w procesie renowacji tak bardzo popularnej dziś wśród kolekcjonerów patyny. Z punktu widzenia mechanicznego, najważniejszym jest fakt iż silnik został poddany remontowi w ostatnim czasie. Auto wjechało do garażu obecnego właściciela o własnych siłach, jednak nie doczekało się renowacji. Właściciel dokłada do samochodu drugi przedni zderzak oraz nowy materiał na wykonanie podsufitki.
Sytuację rynkową modelu Mark I można określić jako stabilną z delikatną tendencją wzrostową. Obecnie można kupić jeżdżące i godne zainteresowania egzemplarze (zależnie od stanu) w przedziale 20000-40000£, jednak obserwując tendencje na rynkach światowych jeżeli chodzi o sprzedaż Jaguarów, właściciele mogą spotkać z miłą niespodzianką w nadchodzących latach.